Właśnie ogłoszono przetarg na dokończenie budowy trasy tramwajowej na Ratajczaka. Dwutorowa trasa tramwajowa tramwajowa ma być gotowa w ciągu 600 dni od zawarcia umowy a miasto chce dofinansować jej budowę ze środków europejskich.
Poznańskie Inwestycje Miejskie, działające jako inwestor zastępczy w imieniu miasta Poznań właśnie ogłosiły przetarg na budowę nowej trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka. Chodzi o dokończenie inwestycji zaczętej w poprzednich latach, która z powodu wzrostu kosztów
została podzielona na dwa etapy i jest fazowana (miasto korzysta przy jej realizacji ze środków unijnych z poprzedniej jak i aktualnej perspektywy finansowej).
Do tej pory zbudowano odcinek torów na ulicy Ratajczaka pomiędzy ulicami Święty Marcin oraz 27 Grudnia oraz skrzyżowanie i kawałek torów za skrzyżowaniem Ratajczaka i Święty Marcin w kierunku Starego Browaru. Na tym odcinku powstał też zupełnie nowy przystanek tramwajowy zlokalizowany przy Bibliotece Uniwersyteckiej, od niedawna nazwany właśnie Biblioteka Uniwersytecka. Z nowego fragmentu torowiska korzystają linie turystyczne, które zaczynają w tym miejscu swój bieg.
Inwestycja
zakłada budowę dwutorowej trasy tramwajowej w ciągu Ratajczaka oraz Niezłomnych do skrzyżowania ulicy Wierzbięcice, Królowej Jadwigi, Niezłomnych oraz Stanisława Matyi wraz z tym skrzyżowaniem, na którym powstanie pełna gwiazda rozjazdowa, umożliwiająca jazdę tramwajom w każdej relacji.
W ramach zadania z
budowane zostaną nowe przystanki przy Starym Browarze (w obie strony), na ulicy Wierzbięcice na wysokości Nowego Rynku (także w dwie strony) oraz pojedynczy przystanek w kierunku Browaru za skrzyżowaniem Ratajczaka i Święty Marcin.
Dokładny projekt i zakres zadania opiszemy w osobnym artykule.
Jak już wspomniano, miasto planuje dofinansować zadanie ze środków europejskich w ramach
programu FEnIKS kwotą 100 mln złotych, które miasto ma już zagwarantowane. Całość
ma kosztować około 180 mln złotych. Nowością jest ogłoszenie przetargu jeszcze w tym roku, bowiem
zapowiedzi sprzed kilku miesięcy mówiły o tym, że postępowanie zostanie ogłoszone dopiero w 2025 roku.
Zapisy przetargowe mówią o tym, że realizacja zadania miałaby potrwać 600 dni od momentu zawarcia umowy. Oferty w przetargu można składać do 10 stycznia przyszłego roku.
Nowy odcinek poznańskiej sieci tramwajowej jest istotny z wielu względów, o których
piszemy tutaj. Jak na razie ZTM zakłada, że trasą miałyby pojechać
obecne linie nr 9 oraz 19. W przyszłości powinna zostać tam skierowana również
nowa linia w kierunku Naramowic.